25.1.2011

Ärsytyksiä

Miia-Rebekalla oli niin hauska postaus aiheesta Mikä neulomisessa ärsyttää?, että oli pakko postata ihan oma teksti samasta asiasta.

1. Ehdoton ykkönen on saumojen ompelu. Kun ei osaa siististi eikä ennenkaikkea viitsi opetella siististi. Ihailen siis ihmisiä, jotka neuloo lukemattomia paitoja ja nimenomaan panostaa viimeistelyyn.

2. Hyvänä kakkosena on langanpätkien päättely. Ei tätä tarvitse perustella, eihän? Tähän sisältyy myös solmuiset lankakerät. Enemmän kuin yksi per kerä on minun rajani ärsytykseen.

3. Silmukoiden poimiminen kantalapun sivusta. Miten noin pieni homma voikin ärsyttää niin paljon? Kummallista. Ei se ole vaikeaa ja sen osaan tehdä siististi, mutta silti. Onneksi teen sukat aika usein kärjestä aloittaen nykyään. Silmukoiden poimiminen nappilistaa varten ansaitsisi melkein oman kohtansa.

4. Hiusten tarttuminen neuleeseen. Mulla on pitkät ja paksut hiukset, jotka irtoilevat joskus enemmän joskus vähemmän. Yleensä enemmän, mutta silti niitä riittää aina vaan. Hiukseni ovat myös liukkaat ja niiden irottelu neuleesta on rassaavaa.

5. Töiden aloittaminen. Uskokaa tai älkää. Mulla on melkein aina jotain säätämistä valitusta mallista, jos ei muuta niin eri lanka tai erilainen neuletiheys. Laskeminen ja mallitilkku ärsyttää suunnattomasti, enkä sitä mallitilkkua viitsi kovin usein tehdä, ainakaan huolella. Kesän KYH oli suuremmoinen saavutus minulle, vaikka työt olivatkin tosi pieniä.

Huh, tulipas paasattua, voisi kohta jo kuvitella etten nauti harrastuksestani ollenkaan. Olisipa hauska lukea teidän muidenkin listoja.

5 kommenttia:

  1. Sen mun postauksen tarkoitus olikin, että näitä listoja näkis muissakin blogeissa. Hyvä että tartuit onkeen :) .

    Mä voisin muuten allekirjoittaa myös tuon hiusjutun. Mulla on pitkät hiukset ja vaikka usein pidän niitä ponnarilla, kun neulon, niin aina onnistun neulomaan neuleeseen myös pari hiusta mukaan.

    Myös tuo silmukoiden poimiminen kantalapusta on rasittavaa, mutta minä oonkin nyt säästynyt siltä, kun neulon lähes aina sukkiin tiimalasikantapään :) .

    VastaaPoista
  2. Miia-Rebekka, mulle tuo tiimalasi on semmoinen, etten pidä sen neulomisesta enkä saa sitä siististi kyllä tehtyäkään. Ranskalainen istuu jalkaan paremmin.

    VastaaPoista
  3. Allekirjoitan ykkösen, kakkosen ja nelosen!

    VastaaPoista
  4. Höh, ja minä kun tykkään noista kaikista (paitsi en niistä hiuksista neuleen seassa, mutta kävin eilen leikkauttamassa 15 cm kuivia latvoja pois, joten pitäisi sekin ongelma olla hetkeksi aikaa pois päiväjärjestyksestä). Meitä neulojia on näemmä moneen lähtöön - itse en just nyt keksi neulomisessa mitään ärsyttävää. Mallitilkkua en ole koskaan edes muuten neulonut. ;)

    VastaaPoista
  5. Mulla tahtoo olla sama juttu noiden hiusten kanssa. Tuon töiden aloittamisongelman tunnistan myös! Ja jonkin verran ärsytystä tuottavat myös saumojen ompelu sekä lankojen päättely...

    VastaaPoista